Шевченківська територіальна громада
Харківська область, Куп’янський район
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

План відновлення та розвитку Шевченківської селищної територіальної громади Куп’янського району Харківської області

Дата: 11.11.2024 11:39
Кількість переглядів: 333

Фото без опису

  

 

План відновлення та розвитку

Шевченківської селищної територіальної громади

Куп’янського району Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2024

 

 

ЗМІСТ

 

1. ПЛАН ВІДНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ГРОМАДИ: МЕТОДОЛОГІЯ ТА ПРОЦЕС ПІДГОТОВКИ                          6

2. АНАЛІЗ СТАНУ ГРОМАДИ ТА ЧИННИКІВ ЇЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ                                                                  9

2.1. Адміністративно територіальний устрій та географічне розташування Шевченківської територіальної громади                                                                               9

2.2. Природно-ресурсний потенціал громади                   10

2.3. Дорожня мережа та транспортне сполучення           11

2.4. Соціально-демографічний розвиток громади            13

2.5. Енергетична сфера громади                                      15

2.6. Економічна сфера громади                                        16

2.7. Ринок праці                                                                19

2.8. Житлово-комунальна сфера та благоустрій              21

2.9. Освіта                                                                         29

2.10. Культура та дозвілля                                               31

2.11. Охорона здоров’я                                                     34

2.12. Адміністративні послуги                                           36

2.13. Фізкультура і спорт                                                   37

3. ЗАВДАННЯ І ЗАХОДИ ВІДНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ГРОМАДИ                                                                            38

3.1.     Завдання і заходи етапу «Невідкладне реагування»         38

3.2.     Завдання і заходи етапу «Відновлення»                 39

3.3.     Завдання і заходи етапу «Розвиток»                      39

4. УПРАВЛІННЯ РЕАЛІЗАЦІЄЮ ПЛАНУ ВІДНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ                          41

5. ПРОГНОЗОВАНА ПОТРЕБА ТА МОЖЛИВІ ДЖЕРЕЛА ФІНАНСУВАННЯ ПЛАНУ                                                     43

6. ІНДИКАТОРИ ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ, ЗДІЙСНЕННЯ ЗАХОДІВ З ВІДНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ТА ЇХ ПРОГНОЗНІ ЗНАЧЕННЯ                                                     44

ДОДАТОК 1. КАРТОГРАФІЧНА ІНФОРМАЦІЯ ШЕВЧЕНКІВСЬКОЇ ГРОМАДИ                                             46

ДОДАТОК 2. ПЕРЕЛІК ПРОЄКТІВ МІСЦЕВОГО РОЗВИТКУ                                                                                             58

ДОДАТОК 3. ПЕРЕЛІК РИСУНКІВ                                         1

ДОДАТОК 4. ПЕРЕЛІК ТАБЛИЦЬ                                          2

 

 

 

ПЕРЕЛІК СКОРОЧЕНЬ

 

ВПО

Внутрішньо переміщені особи

ДСНС

Державна служба надзвичайних ситуацій

КЗ

Комунальний заклад

КМУ

Кабінет Міністрів України

КП

Комунальне підприємство

НКП

Некомерційне комунальне підприємство

НПА

Нормативно-правовий акт

ОГС

Організації громадянського суспільства

ОМС

Орган місцевого самоврядування

ОСББ

Об’єднання співвласників багатоквартирних будинків

ПВР, План

План відновлення та розвитку територіальної громади

ПРУ

Протирадіаційне укриття

СТГ

Селищна територіальна громада

ТГ

Територіальна громада

ЦНАП

Центр надання адміністративних послуг

 

 

ВСТУП

 

Повномасштабне російське вторгнення та збройна агресія до України призвели до суттєвих критично негативних наслідків для нашої держави. Багато сфер життя зазнали негативного впливу, серед яких соціально-економічна, гуманітарна, екологічна, демографічна, безпекова та інші сфери. Особливо гостро це відчувається на територіях тих громад, де відбувалися військові дії або тимчасова окупація. 

Шевченківська територіальна громада була під окупацією у період з 26.02.2022 по 09.09.2022. Більшість представників Шевченківської селищної ради до початку окупації росією виїхали на підконтрольну територію і здійснювали свою діяльність віддалено. Голова громади був вимушений залишити громаду 28 квітня 2022 року. Всі населені пункти у лютому були захоплені одночасно. З 60 населених пунктів в окупації перебувало 58.

Російська армія використовувала Шевченківську громаду як буферну зону для обстрілів міста Харків. Танки, БМП та іншу техніку вони розташовували прямо у населених пунктах. Однак щонайменше до квітня 2022 року на головній площі майорів прапор України. Волонтери і селищна рада намагались забезпечити жителів всім необхідним: продуктами, ліками, наборами гігієни й іншими предметами першої необхідності. А комунальні установи продовжували працювати, тож люди не мали перебоїв зі світлом, газом чи водовідведенням.

Окупанти чинили тиск на місцеве населення, а після звільнення громади було знайдено облаштовані тюрми, де катували жителів. Виїзд з окупованої території був небезпечним, через що загинули мирні жителі та волонтери.

Селище Шевченкове було звільнено від окупації 09.09.2022. У деокупованих селах з першого дня деокупації почала відновлювати роботу Національна поліція та відпрацьовувати інформацію про колаборантів, знаходити місця масових поховань цивільного населення та російські катівні, в яких під час окупації російські терористичні війська утримували українських громадян.

Після деокупації громада активно працює над відновленням: розміновують території, відбудовують пошкоджені будівлі, налагоджують роботу комунальних служб та підготовку до опалювального сезону. Місцеві мешканці поступово повертають життя в громаду завдяки підтримці донорів та міжнародних організацій.

Головна мета відновлення та розвитку громади післявоєнного періоду – це забезпечення умов для відновлення гідного рівня життя мешканців та розвитку всіх сфер життєдіяльності громади заради створення безпечного та перспективного середовища для людей, які живуть або будуть жити на території Шевченківської громади.

План відновлення та розвитку Шевченківської територіальної громади розробляється відповідно до Закону України «Про засади державної регіональної політики», постанови Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 року № 695 «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки» та постанови Кабінету Міністрів України від 18 липня 2023 р. № 731 «Про затвердження порядків з питань відновлення та розвитку регіонів і територіальних громад».

Партнерами у розробці Плану виступили Міжнародна гуманітарна організація «ACTED», «IMPACT Ukraine» та Благодійна організація «Координаційний гуманітарний центр».

 

 

 

1. ПЛАН ВІДНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ГРОМАДИ: МЕТОДОЛОГІЯ ТА ПРОЦЕС ПІДГОТОВКИ

 

Підготовка Плану відновлення та розвитку Шевченківської територіальної громади базується на таких ключових принципах:

  • прозорість та відкритість – до розробки Плану можуть долучитися всі бажаючі заінтересовані сторони;
  • сталий розвиток – відновлення та розвиток громади націлений на задоволення потреб теперішнього населення з урахуванням інтересів наступних поколінь;
  • європейська інтеграція – постановка кожної цілі та завдання включає в себе відповідність європейським стандартам;
  • безбар’єрність – забезпечено створення сприятливих умов для життєдіяльності всіх категорій населення в громаді ;
  • послідовність та обґрунтованість – кожен розроблений пункт Плану відповідає дійсності, логічно побудований та підкріплений реальними фактами;
  • підзвітність та моніторинг – кожен етап підготовки Плану та його складові частини підпадає звітуванню керівництву територіальної громади та населенню громади, проводиться оцінка проміжних результатів та існує можливість уточнення проблемних пунктів Плану.

При підготовці Плану відновлення та розвитку громади важливим є розуміння двох ключових особливостей:

  1. План націлений на відновлення територіальної громади, що постраждала внаслідок російсько-української війни. Тобто необхідним є повернути соціально-економічну, екологічну, культурну та інші сфери громади до рівня, який був перед початком воєнних дій.
  2. План включає та регулює розвиток територіальної громади, тобто забезпечує покращення стану територіальної громади, сприяє підвищенню рівня її значущості на обласному та національному рівнях і формує сприятливі умови для життя своїх мешканців та залучення інвестицій.

Розробка Плану відновлення та розвитку громади вимагає залучення керівництва територіальної громади та всіх зацікавлених сторін, таких як представники місцевого самоврядування, бізнесу, громадських організацій, активних жителів, інвесторів та міжнародних партнерів. Підготовка цього Плану є ключовим інструментом, що визначає та координує подальші кроки для відновлення та розвитку громади. Процес підготовки включає кілька етапів:

  1. Створення Робочої групи для розроблення Плану відновлення та розвитку громади за розпорядженням голови Шевченківської селищної військової адміністрації Сергія Старікова. Робоча група організовує процес оцінки потреб громади та її поточного стану, включаючи представників військової адміністрації, комунальних закладів та громадськості.
  2. Збір інформації для аналізу, що охоплює анкетування, робочі зустрічі із зацікавленими сторонами, збирання документів, які регулюють різні аспекти життя громади (місцеві цільові програми, положення про консультативно-дорадчі органи, робочі групи з питань розвитку, планувальні та стратегічні документи минулих років).
  3. Аналіз зібраної інформації, що включає її узагальнення, виявлення проблем, визначення загальних потреб та оцінку наявних і необхідних ресурсів для відновлення та розвитку громади.
  4. Визначення пріоритетних напрямів відновлення, орієнтуючись на розумне задоволення потреб, вирішення основних проблем та оцінку ресурсів, необхідних для досягнення цілей, включаючи фінансові, матеріально-технічні та часові затрати.
  5. Розробка проєктів, що необхідні для вирішення проблем у кожному з пріоритетних напрямів відновлення громади.
  6. Формування та затвердження Плану відновлення та розвитку громади, який буде слугувати основою для подальших дій.

Схематично етапи процесу підготовки Плану та їхня логічна черговість мають наступний вигляд (рис. 1). В загальному слід розуміти, що процес підготовки Плану відновлення та розвитку громади та його подальша реалізація являє собою безперервний процес, що складається з чотирьох елементів: планування (тобто розробка Плану), реалізація (здійснення запланованих заходів та впровадження змін), оцінка результатів (аналіз отриманих результатів від реалізації заходів та їх відповідність очікуваній результативності), уточнення (внесення коригувань до Плану для отримання максимального результату). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування та затвердження Плану

 

Розробка проєктів відновлення та розвитку

 

Визначення напрямів відновлення та розвитку

 

Аналіз зібраної інформації

 

Збір інформації

 

Утворення Робочої групи


 

 

 

 

 

 

 

Формування та затвердження Плану

 

Розробка проєктів відновлення та розвитку

 

Визначення напрямів відновлення та розвитку

 

Аналіз зібраної інформації

 

Збір інформації

 

Утворення Робочої групи

Фото без описуФото без опису

 

Рисунок 1.1 - Схема підготовки Плану відновлення та розвитку громади

 

Збір інформації відбувався в складних умовах воєнного стану. Під час підготовки ПВР в громаді тривали складні соціально-економічні перетворення, з різним ступенем інтенсивності змінювалися ключові параметри: соціально-демографічні дані, індикатори економічного розвитку, показники впливу воєнних дій на розвиток громади.

ПВР є робочим інструментом, відкритим для вдосконалення та доповнення.  Певні  відомості, що могли бути корисними при підготовці ПВР відносяться до інформації з обмеженим доступом. Тож, не дивлячись на професіоналізм членів робочої групи, характеристика окремих показників розвитку громади залишається справою майбутнього.   

Одночасно із аналізом статистичної інформації було проведено збір пропозицій від жителів громади. Для цього було розроблено анкету (опитувальний аркуш), що була розповсюджена серед зацікавлених осіб. Всі запитання анкети мали відкритий характер, таким чином кожен інформант міг не лише викласти свій особистий погляд на поточні  проблеми, але й запропонувати шляхи їх вирішення.

Анкетуванням були охоплені всі населені пункти, а не лише адміністративний центр, що дало можливість наповнити перелік напрямів місцевого розвитку тими завданнями, які є актуальними для більшості жителів громади. Одержані пропозиції були систематизовані, а найбільш доречні з них оформлені у вигляді окремих перспективних проєктів, реалізація яких сприятиме успішному розвитку громади.

 

 

 

2. АНАЛІЗ СТАНУ ГРОМАДИ ТА ЧИННИКІВ ЇЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ

 

2.1. Адміністративно територіальний устрій та географічне розташування Шевченківської територіальної громади

 

Шевченківська селищна територіальна громада була створена наприкінці 2020 року в результаті загальнодержавної адміністративно-територіальної реформи, об'єднавши території колишнього Шевченківського району. Перші вибори до селищної ради відбулися у жовтні 2020 року. До складу новоствореної громади увійшло 60 населених пунктів з адміністративним центром у селищі Шевченкове. Громада об’єднала такі сільські ради: Березівська, Сподобівська, Волоськобалаклійська, Борівська, Безмятежненська, Петропільська, Семенівська, Василенківська, Гетьманівська, Великохутірська, Нижньобурлуцька, Аркадівська, Новомиколаївська, Петрівська, Старовірівська та Шевченківська селищна.

 

Фото без опису

 

Рисунок 2.1 - Схема меж Шевченківської територіальної громади

У 2021 році селищна рада ухвалила рішення про створення 15 старостинських округів, які відповідають територіям колишніх сільських рад. Громада входить до складу Куп'янського району і межує з різними громадами Харківської області, зокрема Великобурлуцькою, Кіндрашівською, Куп'янською, Курилівською, Куньєвською, Савинською, Балаклійською, Пролісненською та Печенізькою громадами.

 

 

2.2. Природно-ресурсний потенціал громади

 

Шевченківська територіальна громада розташована на північному сході України, на сході Харківської області, в межах південного схилу Середньоросійської височини на вододілі річок Сіверського Дінця та Осколу. Це визначає її природно-ресурсний потенціал, що включає водні, земельні та інші природні ресурси.

По території громади протікає 25 річок загальною довжиною 382 км, найзначнішою з яких є річка Великий Бурлук (93 км). Всі річки належать до басейнів двох річок – Сіверського Дінця та Осколу. Басейн Сіверського Дінця займає 86% території громади, а басейн Осколу – 14%.

Крім того, на території громади наявні ліси, водні ресурси, а також поклади піску, який використовується в будівельній галузі. Лісові площі займають 4% території, водний фонд складає 3%, що включає річки, озера та ставки, які можуть бути використані як для сільськогосподарських, так і для рекреаційних потреб.

Територія громади багата на чорноземи, що є основним природним ресурсом для розвитку аграрного сектору. Громада має значний земельний фонд, зокрема, тут переважають чорноземи, які є високопродуктивними для сільського господарства. Загальна площа сільськогосподарських угідь становить 85 585 га. Орні землі (рілля) займають площу 69 038 га, що сприяє інтенсивному розвитку сільського господарства, яке спеціалізується на вирощуванні зернових, бобових, олійних культур, овочів, коренеплодів і бульбоплодів.

Основним типом ґрунтів у громаді є чорноземи, що сприяють високій продуктивності сільськогосподарських угідь. Завдяки родючим ґрунтам, аграрний сектор громади має всі можливості для ефективного розвитку. Чорноземні ґрунти дозволяють вирощувати широкий спектр сільськогосподарських культур, що створює умови для розвитку зернової та овочевої галузей, а також бобових і олійних культур.

Громада має помірний клімат, який характеризується середньомісячною температурою +7°C. Температурний режим сприяє сталому розвитку сільського господарства. Найвищі температури в липні-серпні досягають +39°C, а найнижчі у лютому -31°C, що дозволяє вирощувати широкий спектр культур і отримувати стабільні врожаї.

 

Висновки

 

Загалом, природно-ресурсний потенціал громади створює сприятливі умови для розвитку аграрного сектору, будівництва, а також рекреаційних зон. Розвиток цих галузей може сприяти економічному зростанню громади та підвищенню рівня життя її мешканців.

 

2.3. Дорожня мережа та транспортне сполучення

 

Шевченківська громада має добре розвинену транспортну інфраструктуру. Її територію перетинають залізниця Харків – Куп’янськ – Вузловий та автодорога державного значення Чугуїв – Мілове, які з'єднують громаду з районним і обласним центрами. Крім того, автодороги з твердим покриттям пов'язують Шевченківщину з Ізюмським та Чугуївським районами. Відстань від селища Шевченкове до Харкова становить 95 км залізницею і 80 км шосейною дорогою.

Площа громади складає 977,4 км², що становить 3,2% від загальної площі Харківської області. Водночас з цим половина населених пунктів Шевченківської громади має необхідність в створенні нових маршрутів, адже зараз частину маршрутів покриває гуманітарна місія “Проліска”.

 

Таблиця 2.1 Характеристика автобусних маршрутів

 

Найменування маршруту (кінцевих пунктів)

Траса

слідування

(найменування

зупинок)

Довжина маршруту, км

Кількість оборотних рейсів за добу (розклад руху)

Перевізник

в прямому напрямку

в зворотньому напрямку

Харків-Куп'янськ

Шевченково АС

109

109

3 (8.40, 10.20, 14.00)

БУС-К

Харків-Ківшарівка

Шевченково АС

115

115

2 (15.40, 17.10)

БУС-К

Куп'янськ-Харків

Шевченково АС

109

109

4 (8.30, 11.50, 13.50, 17.30)

БУС-К

Ківшарівка-Харків

Шевченково АС

115

115

1 (8.00)

БУС-К

Харків-Борова

Шевченково АС

147

147

1 (14.56)

СТАР-БУС

Борова-Харків

Шевченково АС

147

147

1 (9.00)

СТАР-БУС

 

Залізничний і автомобільний транспорт забезпечують як зовнішні, так і внутрішні транспортні зв’язки громади. Через її територію проходить частина південної залізниці, що сполучає Харків, Куп’янськ та Вузловий. Зупинки є в населених пунктах: Худоярове, Новостепанівка, Шевченкове, Первомайське, Гроза, Старовірівка.

Автомобільні дороги загального користування державного значення, які перетинають громаду, включають маршрут Чугуїв – Мілове (Н-26) довжиною 33,7 км, та маршрут Балаклія – Первомайськ – Кегичівка (Т-21-10) довжиною 18,5 км. Загальна протяжність цих доріг у межах громади становить 52,2 км.

Мережа місцевих доріг загального користування становить 243,5 км, з яких 76,5 км належать до обласного значення і 167 км – до районного. Дороги комунальної власності мають загальну довжину 165,08 км, з них 70,75 км – з ґрунтовим покриттям і 94,33 км – з твердим покриттям. У населених пунктах громади ці дороги достатньо освітлені в нічний час, а пішохідний рух організовано на задовільному рівні.

На дорогах громади знаходиться 28 мостів, більшість з яких перебувають у незадовільному стані й потребують ремонту.

Транспортні потреби мешканців Шевченківської громади у приміських і міжміських автобусних маршрутах задовольняє перевізник ФОП Бринцов.

Основною проблемою громади є незадовільний стан дорожнього покриття місцевих та державних доріг, а також доріг і вулиць комунальної власності та мостів. Це негативно впливає на розвиток громади, створює соціальну напругу і ускладнює рух шкільних автобусів. Більша частина вулиць, доріг і мостів потребує капітального або поточного ремонту, а також оновлення пішохідних доріжок.

Загальна протяжність доріг громади перевищує 500 км, з яких більша половина потребує ремонту. У 2021 році був проведений поточний ремонт насипу дороги в селі Богодарівка. Ремонт потрібен також ще чотирьом мостам у селах Волоська Балаклія та Старовірівка.

Догляд за дорогами загального користування місцевого та державного значення здійснює Шевченківський дорожньо-ремонтний пункт Балаклійської філії Харківського облавтодору. У 2021 році підприємство виконало ямковий ремонт місцевих доріг на площі 2026 м². Це включало об’їзд селища Шевченкове, дороги Шевченкове – Мостове – В. Хутори, Шевченкове – Безм'ятежне, Шевченкове – Аркадівка – Н. Бурлук, під'їзди до сіл Петрівка, Троїцьке, Старовірівка, Степанівка – Семенівка. На державних дорогах (Шевченкове – Балаклія – Первомайськ – Кегичівка) проведено ремонт на площі 1430 м², а також встановлено 20 дорожніх знаків.

Значна частина автобусних зупинок громади є застарілими, як технічно, так і естетично, що псує зовнішній вигляд населених пунктів. Вони потребують ремонту або заміни.

 

Висновки

 

Шевченківська громада має розвинену, але застарілу транспортну інфраструктуру, що створює значні проблеми для мешканців та розвитку регіону. Частина населених пунктів потребує в розширенні транспортних маршрутів. Найбільшою проблемою є незадовільний стан доріг, мостів та пішохідних доріжок, що обмежує мобільність населення і викликає соціальну напругу. Особливо критичним є стан дорожнього покриття, яке потребує негайного поточного і капітального ремонту. Також це має негативний вплив на розвиток підприємництва.

 

Рекомендації

 

Для покращення ситуації рекомендується:

Розробити і реалізувати комплексну програму з ремонту і реконструкції доріг та мостів із пріоритетом на найбільш завантажені маршрути та критично важливі для щоденного життя населення ділянки.

Оновити та осучаснити автобусні зупинки з метою підвищення комфорту мешканців під час очікування громадського транспорту та покращення естетичного вигляду населених пунктів.

Покращити освітлення доріг та пішохідних зон у нічний час для підвищення безпеки жителів, особливо у зимовий період.

Забезпечити регулярний моніторинг стану дорожньої інфраструктури та своєчасне виконання ремонтних робіт для запобігання подальшого руйнування.

2.4. Соціально-демографічний розвиток громади

Демографічна ситуація населення Шевченківської громади за статтю та віком різниться у різних населених пунктах громади. Загальна чисельність населення складає 11 786 осіб, з яких 4509 – чоловіки та 5558 – жінки.

Таблиця 2.2 - Розподіл населення за статтю за населеними пунктами громади  в 2024р.

 

з/п

Старостинський округ

Загальна кількість населення у населеному пункті

Кількість чоловіків у населеному пункті

Кількість жінок у населеному пункті

Кількість дітей (0-5 років)

Кількість дітей (6-10 років)

Кількість дітей (11-15 років)

Кількість дітей (16-18 років)

Кількість людей похилого віку(65+)

 
 

 

Усього по громаді:

11786

4509

5558

336

491

634

258

3821

 

1

Аркадівський

241

101

113

5

7

12

3

104

 

2

Безм'ятежненський

646

253

303

13

24

37

16

150

 

3

Березівський

179

61

83

3

13

15

4

49

 

4

Борівський

504

201

229

14

24

25

11

147

 

5

Василенківський

318

100

154

5

26

22

11

94

 

6

Великохутірський

386

148

177

8

19

20

14

141

 

7

Волоськобалаклійський

388

150

195

5

11

21

6

140

 

8

Гетьманівський

642

230

291

24

34

49

14

244

 

9

Нижньобурлуцький

129

50

64

3

6

5

1

66

 

10

Новомиколаївський

439

167

193

19

26

26

8

82

 

11

Петрівський

295

96

113

18

27

31

10

164

 

12

Петропільський

735

254

314

28

50

67

22

260

 

13

Семенівський

323

109

158

10

19

20

7

137

 

14

Сподобівський

275

100

136

4

7

16

12

107

 

15

Старовірівський

593

194

308

19

23

27

22

198

 

16

селище Шевченкове та наближені села

5693

2295

2727

158

175

241

97

1738

 

 

Згідно з розподілом населення за статтю та віком у населених пунктах громади, загальна чисельність населення становить 11 786 осіб, з яких 4509 – чоловіки, а 5558 – жінки. Значну частину населення складають діти та люди похилого віку, що потребують особливої уваги та підтримки. Люди похилого віку (65+) становлять 3821 особу, що свідчить про демографічну структуру з високою часткою осіб, які потребують догляду.

Ці показники свідчать про наявність значної кількості вразливих категорій населення, які потребують особливої уваги та підтримки. Особливої уваги потребують заходи соціального захисту, медичної та психологічної допомоги, а також створення умов для підвищення рівня життя цих груп населення.

Таблиця 2.3 - Загальні соціально-демографічні показники

 

Найменування

Значення

Багатодітні сім’ї

121

Кількість осіб з інвалідністю:

926

Кількість людей похилого віку(65+), котрі потребують догляду

421

Кількість ВПО

1664

 

Висновки

 

Демографічна ситуація у Шевченківській громаді демонструє наявність значних соціально-демографічних викликів. Жінки складають більшість населення (55%), а чоловіки – 45%. Велика частка громади складається з людей похилого віку, що потребують особливої уваги. Також є значна кількість вразливих категорій, включно з багатодітними сім’ями, людьми з інвалідністю та внутрішньо переміщеними особами. Це вказує на необхідність посилення соціальних, медичних та психологічних програм для підвищення якості життя цих груп населення.

 

Рекомендації

Розробити стратегію демографічного зростання: створити комплексну стратегію довготривалого демографічного розвитку громади, зосереджену на стимулюванні народжуваності, підтримці молодих сімей та залученні молоді до проживання. Це може включати програми фінансової допомоги, забезпечення доступним житлом молодих сімей, розвиток дитячих установ та створення нових робочих місць.

Посилити соціальну підтримку вразливих груп: збільшити ресурси на підтримку багатодітних, малозабезпечених сімей, одиноких батьків та осіб з інвалідністю. Розширити програми соціальної допомоги, психологічної підтримки та реабілітації для покращення умов життя цих категорій.

Інтегрувати внутрішньо переміщених осіб: створити спеціальні програми для допомоги внутрішньо переміщеним особам, які забезпечують доступ до житла, медичних послуг, роботи та інтеграції в громаду. Організувати освітні та соціальні заходи для полегшення їхньої адаптації.

Підвищити обізнаність про соціальні програми: провести інформаційні кампанії для населення про доступні соціальні програми та можливості допомоги, щоб покращити життя вразливих категорій населення. Це сприятиме збільшенню охоплення та ефективності таких програм.

Моніторити демографічну ситуацію: запровадити систематичний моніторинг демографічних і соціально-економічних показників у громаді для швидкого реагування на зміни та коригування планів розвитку. Це забезпечить ефективніше використання ресурсів і краще реагування на виклики.

 

2.5. Енергетична сфера громади

 

Енергетична сфера Шевченківської територіальної громади включає забезпечення населення та інших об'єктів громади тепло-, водо- та електропостачанням. Основними постачальниками послуг є місцеві комунальні підприємства.

В Шевченківській громаді понад 99% будинків мають електропостачання.

 

Points scored

 

Рисунок 2.4 Стан електропостачання в Шевченківській громаді

 

Потребу в електроплитах висловили такі населені пункти як Великі Хутори, Горожанівка, Іванівка, Петрівка та Сподобівка в загальній кількості 420 електроплит.

Централізоване водопостачання здійснюється з підземних джерел, зокрема з 11 артезіанських свердловин, а централізоване водовідведення функціонує на базі очисних споруд, які потребують реконструкції. Всі житлові будинки опалюються індивідуальними приладами, тоді як соціально-культурні об'єкти підключені до централізованих котелень.

Основні проблеми включають високий ступінь зношеності інфраструктури, зокрема теплових мереж та систем водопостачання. Серед пріоритетних завдань є модернізація очисних споруд, заміна застарілого обладнання, підвищення енергоефективності котелень та термомодернізація будівель, що дозволить знизити споживання паливно-енергетичних ресурсів.

 

 

2.6. Економічна сфера громади

 

Економічна сфера є фундаментом розвитку громади, оскільки вона забезпечує робочі місця та доходи, зміцнює фінансову незалежність, підтримує інфраструктуру та громадські послуги, залучає інвестиції, стимулює підприємництво та інновації. Вона сприяє соціальній згуртованості, підвищенню рівня життя мешканців, забезпечує стійкість до криз і формує позитивний імідж громади. Економічна стабільність та зростання є основою сталого розвитку громади в довгостроковій перспективі.

Таблиця 2.2 відображає кількість суб'єктів господарської діяльності та кількість зайнятих осіб у різних галузях на території громади протягом трьох років.

Сільське господарство: Протягом 2022-2024 років кількість суб'єктів залишається стабільною (89 одиниць), з невеликим зростанням у підсекторі рослинництва (з 85 до 86 одиниць) і незначним скороченням у тваринництві (з 4 до 3 одиниць). Кількість зайнятих осіб також залишалася стабільною (89 осіб).

У добувній промисловості єдина одиниця зникла до 2024 року, що може свідчити про закриття підприємства або припинення діяльності в цій галузі. Інші підгалузі промисловості не були представлені в громаді. Кількість зайнятих осіб знизилася з 99 до 98 у загальній промисловості.

 

Таблиця 2.4 Характеристика суб’єктів господарювання громади

 

Назва галузі

на 01.01.2022

на 01.01.2023

на 01.01.2024

Кількість суб'єктів, од.

Кількість зайнятих, осіб

Кількість суб'єктів, од.

Кількість зайнятих, осіб

Кількість суб'єктів, од.

Кількість зайнятих, осіб

Сільське господарство, у т.ч.:

89

89

89

89

89

89

  • рослинництво

85

85

85

85

86

86

  • тваринництво

4

4

4

4

3

3

Мисливство

-

-

-

-

-

-

Лісове господарство

-

-

-

-

-

-

Рибне господарство

-

-

-

-

-

-

Промисловість, у т.ч.:

1

1

1

1

0

0

  • видобувна промисловість

1

1

1

1

-

-

- легка промисловість

-

-

-

-

-

-

- переробна промисловість

-

-

-

-

-

-

- машинобудування

-

-

-

-

-

-

- виробництво та розподілення електроенергії, газу, пари та води

-

-

-

-

-

-

інша

99

99

99

99

98

98

Будівництво

-

-

-

-

-

-

Оптова і роздрібна торгівля; торгівля транспортними засобами; послуги з ремонту

146

146

146

146

103

103

Готелі та ресторани

-

-

-

-

-

-

Транспорт, складське господарство, поштова та кур'єрська діяльність

-

-

-

-

-

-

Інформація та телекомунікації

-

-

-

-

-

-

Державне управління й оборона

-

-

-

-

-

-

Професійна, наукова та технічна діяльність

-

-

-

-

-

-

Освіта

-

-

-

-

-

-

Охорона здоров’я та соціальна допомога

-

-

-

-

-

-

Мистецтво, спорт, розваги та відпочинок

-

-

-

-

-

-

Інше

-

-

-

-

-

-

Всього:

325

325

325

325

281

281

 

Оптова і роздрібна торгівля, ремонт транспортних засобів: Значне скорочення кількості суб'єктів господарювання у цій сфері: з 146 у 2022 році до 103 у 2024 році. Це може вказувати на економічні труднощі або консолідацію ринку. Водночас кількість зайнятих осіб залишилася незмінною, що може свідчити про те, що менша кількість підприємств продовжує забезпечувати робочі місця на попередньому рівні.

Загальна кількість суб'єктів господарської діяльності: Кількість суб'єктів зменшилась з 325 у 2022 році до 281 у 2024 році, що свідчить про зниження економічної активності або злиття бізнесів. Однак кількість зайнятих осіб залишилася стабільною (325 осіб), що може свідчити про збереження робочих місць попри зменшення кількості підприємств.

Найбільшими підприємствами-роботодавцями у Шевченківській громаді з  основною діяльністю цих підприємств зосереджені в аграрному секторі, зокрема в рослинництві та тваринництві. Серед них виділяються такі компанії, як:

  • СТОВ ім. Ватутіна (с. Гетьманівка);
  • СТОВ «Червоний партизан» (с. Великі Хутори);
  • ТОВ «Харківагро 2000» (с. Петрівка);
  • ТОВ «Укрзернопром-Шевченкове» (с. Новомиколаївка).

Ці підприємства є ключовими роботодавцями у громаді, забезпечуючи значну частку робочих місць у сільськогосподарському секторі.

 

Висновки

 

  1. Стабільність у сільському господарстві: Сільське господарство залишається основною галуззю економічної діяльності громади, забезпечуючи найбільшу кількість робочих місць. Кількість суб'єктів у рослинництві зросла на одну одиницю (з 85 до 86), тоді як у тваринництві спостерігається скорочення на одну одиницю (з 4 до 3). Це вказує на переважний розвиток рослинництва в громаді та зниження активності у тваринництві.
  2. Закриття в видобувній промисловості: Відсутність підприємств у видобувній промисловості до 2024 року свідчить про зникнення єдиного представника цього сектору. Це може вказувати на закриття підприємства або зупинку діяльності в цій галузі, що знижує диверсифікацію економіки громади.
  3. Скорочення кількості суб'єктів у торгівлі: Значне зменшення кількості суб'єктів господарювання у сфері оптової та роздрібної торгівлі (з 146 до 103) може вказувати на економічні труднощі або консолідацію ринку. Водночас стабільна кількість зайнятих осіб свідчить про те, що менша кількість підприємств забезпечує зайнятість на попередньому рівні, можливо, завдяки збільшенню масштабу або ефективності роботи окремих підприємств.
  4. Загальне зниження економічної активності: Загальна кількість суб'єктів господарської діяльності в громаді зменшилася з 325 у 2022 році до 281 у 2024 році, що свідчить про зниження економічної активності, закриття або злиття підприємств. Проте стабільна кількість зайнятих осіб (325) свідчить про збереження робочих місць попри зменшення кількості підприємств.
  5. Аграрний сектор як ключовий роботодавець: Найбільшими роботодавцями в громаді залишаються підприємства аграрного сектору, зокрема СТОВ ім. Ватутіна, СТОВ «Червоний партизан», ТОВ «Харківагро 2000» і ТОВ «Укрзернопром-Шевченкове». Ці компанії забезпечують значну частку робочих місць у громаді, підтримуючи економічну стабільність і зайнятість населення.

 

Рекомендації

 

  1. Диверсифікація економіки: Громаді варто підтримувати розвиток різних галузей, зокрема промисловості, торгівлі, послуг, щоб зменшити залежність від аграрного сектору. Це може включати залучення інвестицій, підтримку місцевих підприємців, створення умов для розвитку нових видів бізнесу, особливо у сферах, де спостерігається спад.
  2. Підтримка малого та середнього бізнесу: Слід розробити програми підтримки малого та середнього бізнесу (МСБ), які зазнали скорочення. Це можуть бути гранти, субсидії, навчання та консультації для підприємців, а також сприяння в отриманні кредитів на вигідних умовах. Підтримка МСБ сприятиме зростанню кількості суб'єктів господарювання та збільшенню зайнятості.
  3. Стимулювання розвитку переробної промисловості: Відсутність підприємств у переробній промисловості може бути заповнена через підтримку створення та розвитку підприємств, які займатимуться переробкою сільськогосподарської продукції. Це дозволить підвищити додану вартість продукції та створити певний ланцюжок, а також, створити нові робочі місця та збільшити доходи громади.
  4. Розширення підтримки для аграрного сектору: Оскільки сільське господарство є ключовим сектором для громади, необхідно підтримувати його розвиток через інновації, модернізацію технологій, оптимізацію процесів, навчання та консультації для аграріїв. Варто також сприяти розвитку кооперативів, які допоможуть збільшити ефективність і конкурентоспроможність місцевих виробників.
  5. Покращення інфраструктури та умов для бізнесу: Інвестиції в інфраструктуру, такі як дороги, транспорт, доступ до інтернету та енергопостачання, сприятимуть розвитку бізнесу та залученню нових підприємств. Покращення умов для ведення бізнесу може також включати спрощення адміністративних процедур, покращення комунікації між владою та підприємцями, створення бізнес-інкубаторів тощо.

 

 

2.7. Ринок праці

 

Аналіз ринку праці є критично важливим для громади, оскільки забезпечує зайнятість населення, підвищує рівень доходів, підтримує економічну стабільність та соціальну згуртованість. Він сприяє розвитку людського капіталу, залученню інвестицій та зниженню соціальної напруги, забезпечуючи сталий розвиток громади та покращення якості життя її мешканців.

 

Таблиця 2.5 - Динаміка кількості зареєстрованих безробітних

 

Найменування

Станом на 01.01.2022

Станом на 01.01.2023

Станом на 01.01.2024

Кількість зареєстрованих безробітних:

1576

689

600

- чоловіків

831

368

258

- жінок

745

321

342

 

Згідно з даними таблиці, протягом трьох років (2022–2024) спостерігається значне зниження кількості зареєстрованих безробітних у Шевченківській громаді:

2022 рік: 1576 осіб;

2023 рік: 689 осіб;

2024 рік: 600 осіб.

Кількість безробітних чоловіків зменшилась з 831 у 2022 році до 258 у 2024 році. Також спостерігається зниження кількості безробітних жінок, хоча темпи зниження серед жінок не такі значні, як серед чоловіків (з 745 у 2022 році до 342 у 2024 році).

У 2023 році в Шевченківській громаді було зареєстровано 291 вакансію. Найбільше вакансій було у сфері державного управління загального характеру (90 одиниць) та в сільському господарстві, зокрема у вирощуванні зернових культур (87 одиниць). Також значна кількість вакансій спостерігалася у сфері водопостачання (30 одиниць) та розведенні великої рогатої худоби молочних порід (19 одиниць).

Таблиця 2.6 - Вакансії в громаді за 2023р.

 

Назва розділу економічної діяльності

Кількість,

одиниць

Усього

291

у тому числі:

 

Державне управління загального характеру

90

Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур

87

Забір очищення та постачання води

30

Розведення великої рогатої худоби молочних порід

19

Надання послуг догляду із забезпеченням проживання для осіб похилого віку та інвалідів

15

Діяльність лікарняних закладів

8

Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах

7

Будівництво доріг і автострад

4

Вантажний автомобільний транспорт

4

Виробництво готових текстильних виробів, крім одягу

4

Комп'ютерне програмування

4

Діяльність у сфері обов'язкового соціального страхування

3

Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування

2

Інші види грошового посередництва

2

Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна

2

Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами

2

Виробництво олії та тваринних жирів

1

Діяльність у сфері юстиції та правосуддя

1

Загальна медична практика

1

Збирання безпечних відходів

1

Надання соціальної допомоги без забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів

1

Організація будівництва будівель

1

Роздрібна торгівля м'ясом і м'ясними продуктами в спеціалізованих магазинах

1

Технічні випробування та дослідження

1

 

Менша кількість вакансій представлена в таких галузях, як будівництво доріг і автострад, вантажний автомобільний транспорт, виробництво текстильних виробів, комп'ютерне програмування та інші сфери, де було зареєстровано по 4 вакансії.

 

Таблиця 2.7 - Результати діяльності компенсаторних програм в ТГ

 

Найменування

Станом на 01.01.2022

Станом на 01.01.2023

Станом на 01.01.2024

Часткове безробіття

10

-

-

з них жінки

5

-

-

Громадські роботи

-

-

27

з них жінки

-

-

18

Суспільно корисні роботи

-

-

91

з них жінки

-

-

46

Компенсація роботодавцю за працевлаштування окремих категорій безробітних відповідно до постанови КМУ № 124

-

-

2

з них жінки

-

-

0

Компенсація роботодавцю за працевлаштування безробітних на нові робочі місця відповідно до постанови КМУ № 338

-

-

5

з них жінки

-

-

5

 

Дані таблиці демонструють результати дії компенсаторних програм для підтримки зайнятості у 2024 році. Введені були програми:

  • Часткове безробіття: 10 осіб (5 жінок).
  • Громадські роботи: 27 осіб (18 жінок).
  • Суспільно корисні роботи: 91 особа (46 жінок).
  • Компенсація роботодавцю за працевлаштування окремих категорій безробітних: 2 особи (жінки не залучались).
  • Компенсація роботодавцю за працевлаштування безробітних на нові робочі місця: 5 осіб (усі жінки).

Протягом аналізованого періоду (2022–2024 роки) у Шевченківській громаді спостерігається позитивна динаміка зниження рівня безробіття, що свідчить про поліпшення ситуації на ринку праці. Значне скорочення кількості безробітних чоловіків та жінок вказує на успішні заходи щодо працевлаштування та зростання економічної активності в громаді.

Наявність значної кількості вакансій у різних галузях, особливо в державному управлінні та сільському господарстві, створює можливості для подальшого зниження безробіття. Водночас, аналіз компенсаторних програм показує, що активна державна підтримка зайнятості сприяє залученню безробітних до громадських та суспільно корисних робіт, а також до працевлаштування на нові робочі місця.

Рекомендується продовжувати підтримку компенсаторних програм та розширення економічних можливостей у громаді, що дозволить ще більше знизити рівень безробіття і підвищити рівень зайнятості серед населення.

 

 

2.8. Житлово-комунальна сфера та благоустрій

 

Житлово-комунальна сфера та благоустрій є ключовими аспектами, що визначають якість життя мешканців Шевченківської громади. Особлива увага приділяється стану житлового фонду, зокрема, впливу воєнних дій на житлову інфраструктуру громади. Розуміння поточного стану житлового сектору є важливим для планування відновлення та розвитку громади, а також для забезпечення комфортних умов проживання її мешканців.

Громада зазнала значних руйнувань внаслідок бойових дій, особливо це стосується приватного сектору. Селище Шевченкове є одним із найбільш постраждалих – там пошкоджено 333 приватні будинки, з яких 310 належать до першої категорії пошкоджень. Водночас у багатьох інших населених пунктах також фіксуються руйнування, проте обсяги значно менші.

Пошкодження будинків класифікуються за трьома категоріями. Найбільша кількість пошкоджених будинків першої категорії, які потребують негайного ремонту, спостерігається в Шевченковому, Старовірівці, Гетьманівці та Сподобівці. У Шевченковому також зафіксовані випадки пошкодження багатоповерхових будинків та окремих квартир, що вимагає відновлення інфраструктури житлових комплексів.

Відновлювальні роботи активно ведуться, особливо в Шевченковому та Старовірівці, де на відбудову взято значну кількість будинків першої та другої категорій. Відновлення багатоповерхових будинків також розпочато, зокрема в Шевченковому відбудовується 82 багатоповерхові будинки та 405 квартир.  Є потреба в ремонті фасаду багатоквартирного будинку в Шевченково.

У багатьох менших населених пунктах, таких як Микільське, Роздольне, та Станіславка, пошкоджень не зафіксовано або вони мінімальні. Водночас є низка сіл, таких як Василенкове, Гроза та Сподобівка, де зафіксовані значні руйнування приватного житла. Це свідчить про нерівномірність руйнувань залежно від локації.

Дані таблиці підкреслюють важливість системного підходу до відновлення житлового фонду. Особливу увагу слід приділити Шевченковому, яке зазнало найбільших втрат, та забезпечити ресурсами інші населені пункти, що потребують допомоги. Важливо розробити план щодо пріоритетного відновлення будинків першої категорії пошкоджень та забезпечити необхідні умови для повернення мешканців до відновлених будинків.

 

Таблиця 2.8 - Стан пошкодженого житлового фонду та відновлювальні роботи

 

Населений Пункт

Кількість будинків загальна( Усі будинки котрі є: приватні, багатоповерхові, гуртожитки та покинуті й таке інше)

Кількість пошкоджених приватних будинків( Тільки ПРИВАТНІ БУДИНКИ)

Кількість пошкодженних приватних будинків 1 категорії

Кількість пошкодженних приватних будинків 2 категорії

Кількість пошкодженних приватних будинків 3 категорії

Кількість взятих будинків на відбудову 1 категорії

Кількість взятих будинків на відбудову 2 категорії

Кількість взятих будинків на відбудову 3 категорії

Кількість пошкодженних багатоповерхових будинків(Тільки Багатоповерхові будинки)

Кількість пошкодженних квартир(багатоповерхових будинках)  1 категорії

Кількість пошкодженних квартир(багатоповерхових будинках)  2 категорії

Кількість пошкодженних квартир(багатоповерхових будинках)  3 категорії

Кількість взятих квартир на відбудову 1 категорії

Кількість взятих квартир на відбудову 2 категорії

Кількість взятих квартир на відбудову 3 категорії

Аркадівка

98

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Микільське

25

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Роздольне

159

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Безмятежне

159

1

1

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Кравцівка

65

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Миропілля

59

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Полтава

41

2

2

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Станіславка

10

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Старий Чизвик

42

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Баранове

27

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Березівка

147

5

5

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Борівське

116

1

1

0

0

0

0

0

2

0

0

0

0

0

0

Василенкове

309

38

32

3

3

21

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Худоярове

57

6

2

1

3

1

1

0

0

0

0

0

0

0

0

Великі Хутори

287

14

13

1

0

10

1

0

0

0

0

0

0

0

0

Журавка

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Волоська Балаклія

402

1

0

0

1

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Гетьманівка

276

32

28

3

1

28

2

0

0

0

0

0

0

0

0

Лелюківка

10

3

1

2

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Малі Кринки

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Мостове

90

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Одрадне

60

8

8

0

0

3

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Тетянівка

65

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Володимирівка

19

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Іванівка

19

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Михайлівка

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Нижній Бурлук

55

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Смолівка

25

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Шевченкове

2235

333

310

22

1

277

18

0

82

405

1

4

327

1

0

Шевченкове

14

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Шишківка

32

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Новомиколаївка

291

4

4

0

0

1

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Горожанівка

35

7

7

0

0

3

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Іванівка

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Петрівка

240

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Гроза

203

18

17

1

0

15

1

0

0

0

0

0

0

0

0

Колісниківка

58

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Максимівка

26

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Олександрівка

56

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Олексіївка

22

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Петропілля

130

3

3

0

0

3

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Самарське

16

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Ставище

34

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Сумське

54

5

5

0

0

5

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Богодарівка

107

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Новий Лиман

20

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Новостепанівка

94

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Семенівка

171

3

3

0

0

2

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Дуванка

14

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Сподобівка

182

19

19

0

0

13

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Федорівка

5

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Старовірівка

465

77

65

5

7

57

5

0

9

22

0

0

21

0

0

Верхньозорянське

64

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Зорянське

117

3

3

0

0

3

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Михайлівка

4

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Огурцівка

206

11

11

0

0

11

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Первомайське

116

2

2

0

0

1

0

0

1

1

0

0

0

0

0

Раївка

90

2

2

0

0

2

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Сазонівка

8

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Троїцьке

89

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Житлово-комунальне господарство є важливою складовою життя громади, оскільки забезпечує комфортні умови проживання та функціонування населених пунктів. На території Шевченківської громади комунальні послуги надають п'ять підприємств у таких сферах табл. 2.9.

 

Таблиця 2.9 - Аналіз житлово-комунальної сфери

 

Сфера послуг

Підприємство

Тепло-, водопостачання та водовідведення

КП “АКВА” Шевченківської селищної ради

Поводження з твердими побутовими відходами та інші послуги

КП “Шевченківський Промінь - 05”

Газопостачання

Шевченківська дільниця Куп'янського відділення АТ “Харківгаз”

Електропостачання

Шевченківський РРСЦ ПрАТ “Харківенергозбут” та Шевченківський РЕМ АТ “Харківобленерго”

 

Проблемами та потребами житлово-комунального господарства Шевченківської громади є необхідність постійного очищення 398 колодязів для забезпечення санітарних норм, а саме в с. Гетьманівка, с. Великі Хутори та с. Петропілля. Відновлення зелених насаджень, які перевищують вікову межу, а також проведення робіт з озеленення території, включаючи посадку квітів, догляд за газонами та видалення старих і хворих дерев. Вуличне освітлення охоплює майже всі населені пункти громади, його протяжність становить 213,7 км, і використовуються енергозберігаючі світлодіодні лампи з програмованим керуванням. У 25 багатоквартирних будинках функціонують ОСББ, які потребують фінансової підтримки для проведення необхідних ремонтних робіт.

 

Висновки:

 

Житлово-комунальна сфера Шевченківської громади зазнала суттєвих пошкоджень через воєнні дії, що призвело до значних руйнувань житлового фонду, особливо у приватному секторі. Основний удар прийняло на себе селище Шевченкове, де пошкоджено значну кількість будинків, як приватних, так і багатоповерхових. Попри це, відновлювальні роботи активно проводяться, і є певний прогрес у відбудові пошкодженого житла, зокрема у Шевченковому та Старовірівці. Водночас в окремих населених пунктах фіксуються менші масштаби пошкоджень, однак ці села також потребують ресурсів для відновлення інфраструктури.

Комунальне господарство громади забезпечує основні послуги з тепло-, водопостачання, газопостачання та електропостачання, а також поводження з твердими побутовими відходами. Проте існують суттєві виклики у підтримці житлово-комунальної сфери, зокрема необхідність очищення колодязів, відновлення зелених насаджень та підтримки багатоквартирних будинків, що керуються ОСББ. Розвиток інфраструктури, модернізація систем освітлення та проведення робіт із озеленення є важливими складовими для поліпшення умов проживання мешканців громади.

 

Рекомендації

 

  1. Пріоритетність відбудови: Рекомендується скласти план першочергової відбудови будинків першої категорії пошкоджень у населених пунктах, які зазнали найбільших втрат (Шевченкове, Старовірівка, Гетьманівка), з метою якнайшвидшого забезпечення людей житлом.
  2. Залучення ресурсів: Необхідно активізувати залучення додаткових ресурсів, як державних, так і донорських, для відновлення пошкоджених будинків та інфраструктури. Це стосується як приватних будинків, так і багатоповерхових житлових комплексів.
  3. Підтримка ОСББ: Надати фінансову підтримку ОСББ для проведення необхідних ремонтів у багатоквартирних будинках, особливо тих, що зазнали пошкоджень.
  4. Озеленення та благоустрій: Оновлення зелених насаджень та проведення робіт із озеленення території повинні стати важливою частиною плану відновлення, що включає посадку нових дерев, догляд за газонами та видалення старих і хворих рослин.
  5. Модернізація вуличного освітлення: Продовжити модернізацію вуличного освітлення з використанням енергозберігаючих технологій та програмованого керування, забезпечивши освітлення всіх населених пунктів громади.
  6. Очищення колодязів: Проводити регулярне очищення та моніторинг стану колодязів у громаді, а саме с. Гетьманівка, с. Великі Хутори та с. Петропілля для дотримання санітарних норм та забезпечення населення якісною питною водою. Облаштування громадського колодязя в с. Сподобівка

 

 

2.9. Освіта

Освітня сфера Шевченківської селищної ради Куп'янського району Харківської області складається з низки закладів, що надають різні рівні освіти: від дошкільної до позашкільної. Загалом мережа включає дошкільні, загальноосвітні, та позашкільні навчальні заклади. У цьому аналізі розглянуто стан освітньої інфраструктури, її функціональність, проектну та фактичну наповнюваність, а також стан об'єктів після бойових дій.

Дошкільні заклади освіти

На території громади в дистанційному режимі функціонує 8 дошкільних навчальних закладів (ДНЗ) різних форм. Вони забезпечують місця для дітей дошкільного віку та створюють умови для раннього розвитку. Однак, деякі з цих закладів зазнали значних пошкоджень внаслідок бойових дій, та потребують відновлення.

  1. Шевченківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Калинка" Шевченківської селищної ради - має загальну площу 2,132 м², розрахований на 238 дітей, фактично охоплює навчанням 122 дитини. Заклад отримав пошкодження на 50%, що потребує значного ремонту для повноцінного функціонування в умовах очного навчання.
  2. Петрівський заклад дошкільної освіти "Дзвіночок" Шевченківської селищної ради – має загальну площу 762,5 м², розрахований на 23 дитини, фактично охоплює навчанням  10 дітей. Не зазнав пошкоджень.

3. Дошкільний підрозділ Великохутірської гімназії Шевченківської селищної ради розрахований на 15 дітей, зазнав незначних пошкоджень, діяльність призупинена.

4. Борівський заклад дошкільної освіти "Веселка" - площею 212 м², проектна потужність 20 дітей, фактично охоплює навчанням 7 дітей. Пошкодження складає 30%.

5. Новомиколаївський заклад дошкільної освіти "Джерельце" Шевченківської селищної ради - площею 250 м², проектна потужність 22 дитини, фактично охоплює  6 дітей. Не зазнав пошкоджень.

6. Дошкільний підрозділ КЗ "Безм’ятежненський ліцей" Шевченківської селищної ради - зруйнований повністю (100%), що вимагає повного відновлення.

7. Дошкільний підрозділ КЗ "Гетьманівський ліцей" Шевченківської селищної ради - потужність  розрахована на 20 дітей, фактично охоплено навчанням 18 дітей. Зазнав пошкоджень, потребує відновлення.

8. Дошкільний підрозділ  КЗ "Старовірівський ліцей" Шевченківської селищної ради - частково пошкоджений на 30%. Потужність розрахована на 25 дітей, фактично охоплено навчанням 16 дітей, потребує відновлення.

Загальноосвітні навчальні заклади

У громаді налічується 11 загальноосвітніх навчальних закладів, серед яких  6 ліцеї та 5 гімназії, освітню діяльність в дистанційній формі здійснюють 8 закладів.

 82 % шкіл зазнали пошкоджень внаслідок бойових дій.

  • - Шевченківський ліцей №1 та Шевченківський ліцей Шевченківської селищної ради мають пошкодження на 40% і 70% відповідно, що потребує значних ремонтних робіт для відновлення  навчального процесу в очній формі. Заклади працює у дистанційній формі навчання.
  • Комунальний заклад «Безм’ятежненський ліцей» Шевченківської селищної ради повністю зруйнований (100%), що означає необхідність повного відновлення, або пошуку альтернатив для навчання учнів. Заклад працює у дистанційній формі навчання.
  • Комунальний заклад «Старовірівський ліцей» Шевченкеівської селищної ради має  пошкодження понад 30%, що потребує ремонтних робіт. Заклад працює у дистанційній формі навчання.
  • Комунальний заклад «Гетьманівський ліцей» Шевченківської селищної ради частково пошкоджений ( понад 50%), потребує відновлення. Заклад працює у дистанційній формі навчання.
  • Борівська гімназія Шевченківської селищної ради має  пошкодження понад 30%, що потребує ремонтних робіт. Заклад працює у дистанційній формі навчання.
  • Комунальний заклад «Новомиколаївський ліцей» Шевченківської селищної ради та Борівська гімназія не мають пошкоджень та працюють у дистанційному режимі.
  •  Василенківська гімназія Шевченківської селищної ради зруйнована на 100 відсотків, діяльність призупинена.
  •  Великохутірська гімназія Шевченківської селищної ради пошкоджена на 30%, діяльність призупинена.
  • Семенівська гімназія Шевченківської селищної ради пошкоджена неодноразово (понад 50%), діяльність призупинена.

Позашкільні заклади освіти

Позашкільна освіта в Шевченківській громаді до повномасштабного вторгнення охоплювала велику кількість дітей, створюючи можливості для додаткового розвитку, творчості та активного дозвілля. Загальна кількість дітей, які були залучені до позашкільної освіти, сягала 904 осіб, що становило значну частку всіх дітей шкільного віку. Це свідчить про високу активність громади у розвитку позашкільної освіти та залученні дітей до різних гуртків, секцій та клубів.

Позашкільна освіта в громаді представлена Шевченківським будинком дитячої та юнацької творчості та Шевченківською дитячо-юнацькою спортивною школою.

Будинок дитячої та юнацької творчості (БДЮТ) об'єднує 400 дітей у різних гуртках та студіях,  у дитячо – юнацькій спортивній школі (ДЮСШ) кількість вихованців становить 140.

 Обидва заклади зазнали пошкоджень на 40%, що обмежує їхню діяльність і вимагає ремонтних робіт для повного відновлення.

Ці заклади забезпечують додаткові можливості для творчого та інтелектуального розвитку дітей, сприяючи їх самореалізації та всебічному вихованню.

 

Висновки:

 

Сфера освіти у Шевченківській селищній громаді знаходиться в стані, що потребує значної уваги та фінансових вкладень для відновлення і розвитку. Значна кількість освітніх закладів громади, включаючи школи, ліцеї, гімназії та дошкільні установи, зазнала пошкоджень різного ступеня через військові дії, що суттєво ускладнює процес забезпечення якісної освіти для дітей та молоді. Деякі заклади, як-от Безм’ятежненський ліцей, Василенківська гімназія, зруйновані повністю, інші мають серйозні пошкодження, що вимагає проведення капітальних ремонтів або реконструкції.

Для забезпечення безперервності освітнього процесу та створення сприятливих умов для навчання необхідно провести комплексне оцінювання пошкоджень, залучити додаткові ресурси з державних, обласних та міжнародних джерел для відновлення інфраструктури. Важливим є також оновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів, забезпечення їх необхідним обладнанням і технологіями, що дозволить підвищити якість освіти і сприятиме розвитку освітнього потенціалу громади в умовах сучасних викликів.

 

Рекомендації:

 

Необхідно створити альтернативні форми навчання для учнів, які не можуть відвідувати школи через пошкодження будівель та без пекову ситуацію. Важливо забезпечити додаткові ресурси для покращення матеріально-технічної бази освітніх закладів, зокрема, шкільних і дошкільних закладів, для забезпечення комфортного та безпечного навчання.

Розширення та модернізація позашкільних закладів освіти також повинні бути пріоритетом для громади, оскільки вони сприяють всебічному розвитку дітей та молоді.

 

2.10. Культура та дозвілля

 

Культура та дозвілля відіграють важливу роль у житті громади, сприяючи соціальній згуртованості, формуванню спільних цінностей, підвищенню якості життя, економічному розвитку та залученню молоді. Вони забезпечують можливості для творчості, самореалізації, збереження культурної спадщини, підтримки здоров'я та адапт